اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۲۵۲۵۳

خداحافظی زودهنگام داوران باعث کمبود داور باتجربه و بین‌المللی شده است

خداحافظی زودهنگام داوران باعث کمبود داور باتجربه و بین‌المللی شده است
رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال، گفت: در مسابقه پرسپولیس و استقلال امسال خوشبختانه صحنه مهمی در محوطه جریمه یا آفساید حساسی اتفاق نیفتاد. این هم از خوش شانسی است اما خوش شانسی همیشه وجود ندارد.
۱۷:۲۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۶
وانانیوز|

منوچهر نظری در گفت‌وگویی، در مورد انتقاداتی که این روزها به قضاوت داوران مطرح می‌شود، گفت: داوران جوان هستند و تجربه کافی ندارند. علت اینکه چنین مشکلاتی به وجود آمده این است که داوران با تجربه انگیزه خود را از دست دادند و زودتر از موعد اعلام بازنشستگی کردند. داورانی مثل محسن ترکی، مسعود مرادی و ... این کار را انجام دادند. این داوران می‌توانستند طبق قانون تا 48 سالگی قضاوت کنند. فیفا سن را برداشته و مبنا را روی آمادگی جسمانی و پزشکی گذاشته است. داوران ما زودتر از موعد کناره‌گیری کردند و جامعه داوری از  حضور داوران با تجربه و بین‌المللی محروم شد. 

وی افزود: در این شرایط مجبور بودند از داوران جوان و سطح پائین‌تر در لیگ برتر استفاده کنند و آنها را به عنوان داوران بین‌المللی معرفی کنند. قوانین و مقررات داوری یک کتاب نهایتا 100 صفحه‌ای است. خواندن این کتاب تئوری است اما مهم تجربه است. تجربه طی یک روز پنج سال به دست نمی‌آید. باید همه جوانب را آماده کنیم و سپس داوران ما بازنشسته شوند. ترکی که از داوری خداحافظی کرده فکر نمی‌کنم 43-44 سال بیشتر داشته باشد. شاید برخی از این داوران مثل مرادی تازه به سن 47-48 رسیده باشند. این افراد می‌بینند فعالیت به عنوان مدرس و ناظر برایشان بهتر است. باید به فکر داوری‌مان در داخل از کشور باشیم. در گذشته هر داوری که به سن 32-31 سالگی می‌رسید، می‌گفتند او به 45 سالگی برسد بازنشسته خواهد شد، این مسئله چه ایرادی دارد؟ باید به فکر داوری داخل کشور بود. ضمن اینکه در داوری بحث آمادگی جسمانی بسیار مهم است، موضوع با اهمیت بحث جابه‌جایی در زمین است. باید داور بداند چه جایگیری داشته باشد. اکثر اشتباهات به همین دلیل رخ می‌دهد. بیشتر اشتباهات در محوطه جریمه و آفساید است. تمام این مسائل با تجربه به دست می‌آید. جای‌گیری با تجربه به دست می‌آید. در مسابقه پرسپولیس و استقلال امسال خوشبختانه صحنه مهمی در محوطه جریمه یا آفساید حساسی اتفاق نیفتاد. این هم از خوش شانسی است اما خوش شانسی همیشه وجود ندارد. وقتی گره مهمی در زمین اتفاق می‌افتد تجربه می‌تواند کارساز شود.

رئیس سابق کمیته داوران در مورد انتقادات فریدون اصفهانیان  به علی خسروی که اعلام کرده بود او زمان قضاوتش در ایران داور وسط بود اما در قضاوت‌های خارجی نقش کمک داور را داشت، تصریح کرد: خسروی به اشتباه در مسابقات بین‌المللی نامش به عنوان کمک داور رد شده بود.  او در داوری بسیار قوی بود. داوری خسروی قوی‌تر از کمک داوری او بود. در آن زمانی قانونی بود که اگر خسروی از لیست کمک‌داورهای بین المللی خارج می‌شد باید دو سال از لیست بین‌المللی بیرون می‌ماند. ما بیشتر به فکر داخل کشور بودیم تا از داوران قوی‌تر استفاده کنیم. او یکی از داوران قوی بود اما نامش در لیست کمک داوران رفته بود. این مسئله ایرادی ندارد. در آن زمان کمک داوری و داوری از هم جدا نشده بودند. 15 سال قبل این جدایی رخ داد. البته ما خودمان این کار را کردیم و داور و کمک داور را از هم جدا کردیم همانطور که داور فوتسال و داور فوتبال را جدا کردیم. 

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین